29 September 2012

Interview met Froukje van Healthy Homes




Ik ontdekte Healthy Homes op het internet. De filosofie, en de esthetiek van het bedrijf spraken mij heel erg aan. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt. Gaande weg merk ik dat er heel wat meer aanknopingspunten zijn dan de filosofie en esthetiek van Froukje, de vrouw achter Healthy Homes.

Een interview. De bedoeling is om een diepere kijk bij ondernemers te geven, die ik zelf bewonder, en die ik heel goed bezig vind zijn. Bij interviews moet je wel bedenken dat het altijd een moment-opname is. Het zou toch helemaal niet leuk zijn als wij altijd star in die richting bleven gaan die wij tien jaar geleden hebben gekozen! 

Dus: goede vaart, en veel plezier met Froukje van Healthy Homes!




 

1.              Vertel in je eigen woorden over jezelf en je bedrijf.

Froukje, 36, moeder van Lieke 9 en Rosa 4. Wij wonen in Spaarndam op de oude kolk. Een soort van buiten wonen, vlakbij zee en over de dijk ben je zo in Amsterdam of in Haarlem.
Voor veel mensen een onbekend dorp en een aangename verassing. Letterlijk en figuurlijk mijn thuishaven.
Ik werk zelfstandig als ecologisch interieur styliste...op mijn website www.healthyhomes.nl  staat heel uitgebreid wat het inhoudt. Al gaandeweg ontdek ik ook nog steeds wat het precies inhoudt. :)

Ik hanteer een aantal criteria waarbinnen ik zelf kies met welke mensen en materialen ik werk: natuurlijke en organische materialen, bij voorkeur ecologisch en verantwoord geproduceerd. De fabrikant is mij bekend en meestal werk ik met kleine producenten of Nederlandse ontwerpers. Ik verdiep me in het verhaal erachter. Soms doe ik concessies en is het materiaal minimaal van natuurlijke oorsprong en vraag/dram ik wat langer door bij de leverancier om in de toekomst gerichter te kijken naar locale en verantwoorde materialen en herwinbare grondstoffen. Recyclen is oke tot op zekere hoogte…als het sloophout op is, moet je het niet gaan maken. Plastic flessen hergebruiken tot lamp bijvoorbeeld is leuk en inventief maar is niet de oplossing op lange termijn.

Ik laat bij voorkeur meubels, gordijnen, kleden of kunst maken bij ateliers en vakmensen hier in de buurt …als we iets willen hergebruiken lappen we het op en maken er weer iets bruikbaars en moois van. Zo hou je mensen lokaal aan het werk en zal het echte vakmanschap een lang leven behouden.

Naast een mooie inrichting zit er natuurlijk ook een statement achter…je interieur staat niet los van hoe je in het leven staat en daarom is het ook zo verschillend per klant.
De een wil vooral een bijdrage leveren aan het milieu, een andere gaat voor een gezond interieur vrij van vluchtige gassen en andere gifstoffen. En soms is het een meer persoonlijke reden om wat extra leven in het interieur te blazen.

Ik denk dat mijn succes zit, naast mijn stylische oog, in het feit dat ik ze begrijp. Ik voel aan wat ze willen en wat bij ze past zonder mijn eigen stijlstempel door te pushen. Ik ren dan ook niet naar de bekende groothandels om snel mijn slag te slaan. Het is een rustig proces omdat mensen vaak moeten wennen aan verandering en het buiten de massaproductie- keten valt. Noem het slow- design…Je moet erin geloven, dat is een vereiste als je hiermee aan de slag gaat…want het is niet het meest voor de hand liggende op deze manier in deze sector.
Maar juist dat is zo spannend en zorgt voor de afwisseling. Momenteel gebeurd er veel op dit gebied en ik denk ook dat ik binnenkort niet meer een van de enige ben. 


 



 

2.              Hoe ben je beland in het werk wat je nu doet?

Haha…waar zal ik beginnen. Misschien lag de blauwdruk op de dag dat ik mijn eerste hap adem nam onder de rook van de DSM in Geleen. Er is veel aan vooraf gegaan voordat ik hierin belandde. Als kind tekende ik eindeloos bankstellen met iedere keer een ander patroon. Ik was altijd erg graag in de natuur ik voelde me daar blij en veilig.
De opleidingen (Modeacademie Montaigne (A’dam) en Esmod (Parijs)) hebben mij kennis laten maken met het spelen met vorm, kleuren en materialen. Beetje economie op de Hogeschool heeft me laten zien dat ik het beter snap in de praktijk :) en ik daar toch ook een eigen kijk op heb…blijkt nu.

Een aantal jaren heb in Frankrijk en Belgie gewoond. Daar heb ik met mijn toenmalige partner verschillende projecten opgezet en ingericht. We woonden echt extreem afgelegen en zo ongelofelijk in de natuur, dat heeft mijn leven veranderd, want dat is waar de natuur en de stilte toe in staat zijn… Nu kan ik niet meer leven zonder een horizon of groen om me heen. Onlosmakelijk aan de verandering werd gezonde voeding ook steeds belangrijker en ontdekte ik nog veel nieuws op dat gebied. Met deze kennis in waarheid veranderden mijn ambities en verlangens.

Dus…op een zeker moment scheidden onze wegen en kwam ik terug in Nederland met mijn twee dochters toen 8 maanden en 5 jaar. Ik moest op alle fronten opnieuw uitvinden welke richting ik op wilde. Noodgedwongen maak je bepaalde keuzes, ook rekening houdend met de kinderen. Ik heb gekookt voor groepen en had een baantje erbij maar in dienstverband werken was onmogelijk met tijden en kinderen. Ik zou ze nauwelijks zien, dat was het me niet waard. Ik pakte mijn styling vak weer op en ging als zelfstandige styliste huizen inrichten voor de verkoop. Maar er miste iets, het was niet echt wat ik wilde althans niet op deze manier.

De doorslag was een uitnodiging op een Trend Union in Parijs van 2010 bij Lidewij Edelkoort. Mijn oog viel direct op een Frans hennep textiel merk Couleur Chanvre, zo puur en zo mooi…in de trein naar huis wist ik het zeker: ecologische interieurs! Want van dit soort merken moeten er meer komen…hier wil ik mee werken.
Dus mijn persoonlijke verhaal (relatie / gezondheid) en, mijn leer- en werk ervaring waren noodzakelijk om hier te komen en dit is niet het eindstation. Er zijn nog heel wat plaatsen waar wat meer leven in mag komen. Zo zie je maar dat uit nood goede dingen worden geboren, onderwijl je hart volgend.
 






 

3. Wat is je lievelings gereedschap en materiaal?

Mijn 3m Stanley Powerlock, meetlint…heb ik al jaren in mijn tas. Qua materiaal kan ik niet zo zeggen, dat is per moment verschillend en er is ook zoveel…de combinatie is wat mij meer bezig houdt…structuren en kleuren. Ik heb ook altijd de neiging om ergens aan te zitten…er zijn ook nog zoveel materialen die we zijn vergeten of nog niet ontdekt hebben.








 

4. Wat heb je geleerd van het verleden? (Iets, wat je met ons wil delen).

Persoonlijk: Ik hoop dat het verleden iets van mij heeft geleerd…een rotsvast vertouwen in mezelf (gevoel/ intuitie)dat is het voornaamste. Dat is soms lastig omdat je beïnvloed wordt door anderen met advies en hun zorgen of bangmakerijen. Maar naarmate je zelf sterker bent verandert je omgeving mee en ontstaan er nieuwe gelegenheden en vriendschappen. Ik merk dat ik een positieve invloed heb op anderen en een inspiratie ben door mijn werk en levenshouding.

Niets afdwingen, dat werkt averechts…wat nu niet komt, komt later wel, of niet dan komt er wel iets anders. Flexibel zijn is erg belangrijk, tijd en geduld zijn hetzelfde.
Volgens mij wordt je alles wat je wilt of denkt te willen aangereikt, iedereen heeft de luxe om te kiezen hoe ermee om te gaan of niet. Zo kom je erachter wat je echt wilt en wat goed voor je is en bij je past. Wie vragen stelt krijgt antwoorden… Leuk of niet. Eat it!

Geen groot zonder klein, alles en iedereen is even belangrijk voor het geheel. Als iedereen met zijn werk een ecologische bijdrage levert aan een mooiere wereld dan komen we vanzelf uit de zgn. crisiszone.

Zakelijk: Met een goed bedrijfsplan hoef je niet naar de bank.


 

5. Waar ben je dankbaar voor op dit moment?

De mensen die met mij een (privé/ werk) relatie  aangaan om er iets moois van te maken.






6. Ben je nu iets aan het voorbereiden, wat binnenkort de wereld in mag/wat je met ons wil delen?

Aquamarijn: Momenteel ontwikkel ik samen met Henriette van Aquamarijn natuurverf een kleurkaart.
Een Hollands verfmerk op basis van lijnolie. Mijns inziens een stap in de toekomst met de kennis van een reeds ver verleden…deze verf begrijpt zijn ondergrond.

Eco-loungebank: We werken aan een moderne loungebank van enkel natuurlijke en ecologische materialen. Naar mijn weten de ‘groenste’ bank van de wereld. Bastiaan is de bouwer en durfde het aan.

scarForlove: Naast mijn ‘huis’ werk..ben ik samen met Meli, een brei/haaktalent en opvangmoeder, sjaals gaan maken van eco-katoen. Zonder al teveel inspanning iets te laten groeien en kijken waar het heen gaat, dat bevalt me wel. De sjaal met een eigen verhaal.
Het materiaal is ongekend zacht. Er zit veel aandacht en tijd in, dat maakt ze aantrekkelijk …ze worden regelmatig door vrouwen aan elkaar gegeven en dat vind ik een heel mooi teken.
Voor de winter maken we van wol stoere poncho’s en er komt de ultieme mannen-das. Super zacht, warm,stoer en vooral praktisch. We werken dus langzaam en heel persoonlijk en zijn ver van winstgevend. Het materiaal is erg kostbaar en Meli is duurder dan het uit te besteden in het buitenland en we maken geen collecties op voorhand. Lekker tegen’draads’ en niet recht te breien :). We zien wel en kabbelen rustig door.
(nu alleen via Twitter door Healtyhomes te volgen. Er komt een weblog. Je kan ook gewoon contact met me opnemen)

Kortom ik hou anderen en mezelf lekker aan t werk!







7. Wie is je held, inspiratiebron of voorbeeld? (Mag ook een "wat" zijn)  

Mijn held…moet ik nog ontmoeten….ik heb wel twee kleine helden.
Mijn inspiratie dat is de natuur. Niets is zo onverbiddelijk en heilzaam tegelijk, alleen daar is geluk te vinden. De rest is spielerei en als we eerlijk spelen dan mogen we ook nog de natuur inzetten voor wat extra geluk of toegevoegde waarde. Luxe, plezier en genot. Ik denk dat er genoeg is voor iedereen. Sommige hebben zichzelf iets teveel toegeëigend.

8. Heb je nog andere passies naast je bedrijf?

Die veranderen bij mij nog weleens. Koken is er een die blijft en kan iedere dag. Muziek en dansen is voor mij zoiets als zuurstof. Ik loop graag met mijn kinderen en hondje aan zee. Ik zou meer willen reizen maar dat komt wel.
Zou ook meer creatief willen zijn en handwerk willen doen, nu is het toch meestal achter de laptop en op weg naar afspraken. Ik zie dan ook wel in de toekomst een fijne werkplaats waar ik mijn eigen Healthy Homes-lijn kan ontwerpen.











No comments:

Post a Comment